G voetbal

G-voetbal

Voetbal is voor iedereen. Ook voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. vv Maastricht West vindt, net als de KNVB, dat mensen met een beperking ook van leuke activiteiten als voetbal moeten kunnen genieten. Niemand staat buitenspel. Daarom organiseert de KNVB al ruim dertig jaar competities voor G-teams.

In die tijd is het aantal KNVB-leden met een beperking gestaag gegroeid. Inmiddels zijn er veel verenigingen die G-teams aanmelden voor de competitie en ook vv Maastricht West gaat met ingang van siezoen 2018-'19 van start met een G-elftal.

G-voetbal gaat uit van ‘normaal wat normaal kan, speciaal wat speciaal moet.’ Bekijk de onderstaande video (KNVB) ‘Passend voetbal’ om meer te weten te komen voor wie G-voetbal allemaal is:

G-voetbal is bedoeld voor mensen die vanwege een lichamelijke en/of verstandelijke beperking belemmerd zijn in hun bewegingsmogelijkheden en hierdoor te veel belemmeringen ondervinden om mee te doen aan een reguliere competitie.
Het uitgangspunt is dat elke G-voetballer als individu wordt benaderd met zijn of haar specifieke mogelijkheden en beperkingen. Essentieel is eveneens dat de meeste G-voetballers niet alleen lid worden van een club om voetbal te spelen, maar dat de sociale contacten een belangrijkere rol kunnen innemen.

Elke G-speler heeft een eigen benaderingswijze en een eigen manier van omgang. Omdat bij G-voetballers regelmatig ook medische aspecten een rol spelen, verdient het aanbeveling als vereniging een dossier te maken van elke G-voetballer. (Bij vv Maastricht West gebeurd dit door de G-coördinator) Dit stelt de trainers en leiders in staan om goed te handelen.

Ben jij, of ken jij iemand met een beperking die het wel heel leuk vindt om te voetballen? Kom dan eens kijken bij vv Maastricht West. Kijk voor informatie over trainingstijden of het wedstrijdprogramma op de teampagina. Je kunt ook contact opnemen via e-mail.

IMG-20230210-WA0017.jpg

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!